3 اشتباه در طراحی و ساخت محیط کاشت محصولات زراعی

برنامه ریزی محیط و امکانات کاشت محصولات زراعی

هرگز در برنامه ریزی و ساخت محیط کاشت محصولات زراعی مورد نظر خود عجله نکنید.

اهتمام به ایجاد محیط کشاورزی مناسب و مدیریت رشد و برداشت محصولات، مسئولیت بزرگی است . سعی کنید هیچ موردی از نظر دور نماند و کاملا درباره تمام موارد ( از جمله منطقه احداث، منابع مورد نیاز و میزان فاصله از آنها، طراحی و … ) فکر و برنامه ریزی داشته باشید. از مهمترین عوامل برنامه ریزی شده باید موارد مربوط چگونگی آبیاری و تغذیه محصولات باشد. برای ادامه مطلب همراه هانا ایران باشید….

1# اولین اشتباه آبیاری دستی است :

به جای آن می‌توانید از سیستم کوددهی- آبیاری استفاده نمایید.

استفاده از سیستم آبیاری و کود دهی اتومات جهت ساخت محیط کاشت محصولات زراعی یا گلخانه شما باعث صرفه جویی ده ها هزار دلار در سال تنها در هزینه مربوط به نیرو و کارگر می شود. هرگاه میزان EC و PH در اطراف ریشه گیاه تغییر کند ، این امر انرژی زیادی را از گیاه تلف می کند، چون گیاه مجبور به انجام تنظیم جدید ترکیب شیمیایی در اطراف ریشه خود برای بدست آوردن مواد مغذی در محیط جدید میشود.

نیرو های کم صبر و حوصله، مخلوط و تهیه دستی کود و مواد مغذی جهت گیاهان و محصولات و آبیاری دستی گیاهان و محصولات منجر به تغییر روزانه میزان پی اچ pH در اطراف ریشه گیاه خواهد شد که نتیجه آن جلوگیری از رشد گیاه خواهد شد. باید دقت شود که افزایش آهسته و تدریجی مواد مغذی اصلی و مورد نیاز گیاه در طی روند رشد و شکوفایی آنها با افزایش ناگهانی و روزانه آن که ناشی از خطاهای انسانی توسط کارگر و بطور دستی کاملا متفاوت است.

با استفاده از سیستم کود دهی – آبیاری، میزان منظم و حجم معین ، ثابت و مشخصی از پی اچ ، آب، تراکم مواد مغذی در هر نوبت آبیاری با در نظر گرفتن حداکثر بازدهی در رشد گیاه برای آن مهیا می شود. نصب این سیستم در ابتدای کار توصیه شده است تا از اثرات مخرب آتی در تولید و هزینه های اضافی کارگر پیشگیری بعمل آمده باشد. با استفاده از این سیستم تفاوتهای چشمگیری در رشد و برداشت را ملاحظه خواهید کرد.

2# دومین اشتباه ، نداشتن گزارش کامل کیفیت آب قبل از اقدام به کاشت و طراحی محیط آن :

اگر برنامه دارید از آب چاه برای آبیاری استفاده نمایید حتما از قبل نمونه آن را برای آزمایش محتویات و آلودگی ها جهت بررسی و دریافت گزارش بروز ارسال نمایید، بر این فرض نباشید که کیفیت آب چاه شما همانند دو سال گذشته و یا حتی دو ماه گذشته میباشد. پس از دریافت جواب و گزارش شما خواهید دانست چه اقداماتی برای فیلتر کردن و یا سایر موارد و یا چه تجهیزاتی جهت تصفیه ضروری است. اگر قرار بر استفاده از آب شهری است گزارشات آن در وب سایتهای مربوطه در دسترس هست تا بدانید از چه موادی مانند کلرین یا کلرامین برای گند زدایی آب در مسیر عبور درون لوله ها استفاده شده است یا خیر؟ کلرامین قابلیت تبخیر نداشته و باعث ایجاد اثرات مخرب در  سیستم های اسمز معکوس بدون فیلتراسیون اولیه خواهد شد. حتما در صورت استفاده از کلرین در آب لوله کشی شهری ، از فیلتر کربنی قبل از فیلتر اسمز معکوس استفاده نمایید تا کلرین را کاملا فیلتر نماید.

چون آب لوله کشی شهری مسافت زیادی را در لوله ها طی کرده تا به مصرف شما برسد. بطور قطع حاوی فلزات سنگین و املاح ناخواسته است که در گزارش های عمومی ذکر نگردیده اند. حتما قبل از شروع کار ( برنامه ریزی محیط و امکانات کاشت محصولات زراعی ) به گزارشهای عمومی اکتفا نکرده و از آب محل خود نمونه برداری کرده و گزارش گیری نمایید.

حتی ممکن است از نرم کننده ها یا تصفیه کننده هایی استفاده شده باشد که میزان نمک و پتاسیم را افزایش می دهد. میزان کلر آزاد موجود در گزارش بسیار مهم است. هر چقدر از تصفیه خانه های آب شهری دورتر باشید میزان کلر  آزاد خروجی از شیر آب شما بیشتر خواهد بود. میزان قلیایی بودن و سختی آب نیز از عوامل مهم است که بایستی در مورد فیلتراسیون و خرید تجهیزات مورد نیاز باید به آن توجه داشته باشید.

حتما دو نمونه مجزا از آب موجود در لوله کشی که دارای فلزات سنگین و املاح زیادی است را بگیرید. 

مدیریت سایت